MUFFINS DE LLIMONA I IOGURT

MUFFINS DE LLIMONA I IOGURT

Una reinterpretació lleugera d’un record d’infància

Hi ha sabors que no desapareixen mai.

Poden passar els anys i poden canviar els teus hàbits. Hi ha olors i textures que et transporten directament a un lloc concret. En el meu cas, és la coca de iogurt i llimona que feia la meva mare.

I així us ho dic:
noies, ho sento, però em direu avorrida… però per mi la coca de iogurt amb llimona de tota la vida és una de les millors coques de la història.

Serà perquè era fàcil, serà perquè sempre sortia bé, serà perquè no portava cap ingredient estrany ni cap moda darrere… o serà simplement perquè era bona. Sense més. Recordeu que ho feiem amb les mides del mateix pot del iogurt? pell de gallina...jij

Recordo l’olor quan sortia del forn, la molla suau, una mica humida, i aquell gust de llimona que ho omplia tot sense ser excessiu. No necessitava res més.

Entre la memòria i l’equilibri

Amb el temps, la manera de menjar canvia.

Comences a buscar més equilibri, a entendre millor què et fa sentir bé, què et dona energia i què no. I aquí és on ve el conflicte: què fem amb aquestes receptes que ens agraden tant?

Eliminar-les no té gaire sentit. Repetir-les tal qual, de tant en tant perfecte però si estàs buscant un equilibri hormonal i un cos funcional no en menjarem cada dia. 

Aquesta recepta surt d’aquest punt intermedi:
intentar recrear aquella sensació, però adaptada a com menjo i entenc l’alimentació avui.

No és la coca de la meva mare. Però tampoc vol ser-ho.

La lògica darrere la recepta

El canvi no és només d’ingredients. És d’intenció.

La poma ratllada

Substitueix part del sucre i del greix sense necessitat de fer invents estranys.

Aporta humitat, dolçor natural i una textura més agradable. També introdueix fibra, que ajuda a fer que l’absorció dels hidrats sigui més progressiva.

És un d’aquells canvis que no es noten… però ho canvien tot.

El iogurt

Aquí hi ha una de les claus.

A la recepta original ja hi era, però aquí es converteix en una eina nutricional real. Segons si utilitzes grec, skyr o d’ovella, pots jugar amb:

  • la proteïna
  • la cremositat
  • la densitat

Sense complicar res. Al final és un canvi amb poc esforç pero que condiciona moltíssim el resultat.

La llimona

És el punt en comú entre el passat i aquesta versió.

Manté aquell gust fresc que recorda directament a la coca de sempre. Sense això, la recepta no tindria sentit.

La farina (espelta integral o civada)

No es tracta de demonitzar els hidrats.

Es tracta de fer-los més interessants a nivell nutricional: més fibra, millor digestió i una energia més estable.

La cobertura

Aquí sí que ens allunyem una mica de la versió clàssica.

Però també és on la recepta guanya més en sensació final. La barreja de iogurt espès i formatge crema aporta una textura suau i satisfactòria, sense fer-la pesada. Amb un augment de proteina molt top!

No és imprescindible, però un cop la proves… costa tornar enrere.


Ingredients (6 muffins)

Massa

  • 1 poma ratllada
  • 2 ous
  • 100 g de iogurt (grec 0%, skyr o ovella)
  • 1 culleradeta d’extracte de vainilla
  • 4 culleradetes de suc de llimona
  • 2 culleradetes de ratlladura de llimona
  • 60 g de farina (espelta integral o civada)
  • 2 culleradetes de llevat químic

Endolcidor al gust: estèvia, eritritol o mel


Cobertura

  • 100 g de iogurt espès
  • 40 g de formatge crema
  • Endolcidor al gust
  • 1 culleradeta de suc de llimona

Elaboració

Preescalfa el forn a 180 °C.

Barreja els ous, el iogurt, la vainilla, el suc de llimona i la poma ratllada. Afegeix la ratlladura i l’endolcidor.

Incorpora la farina i el llevat suaument, sense treballar massa la massa.

Reparteix en motlles i enforna durant 18–22 minuts.

Deixa refredar abans d’afegir la cobertura.

 

Per unitat:

  • 85 kcal/ P: 6 g ( ni tan mal no?)

Més enllà de la recepta

Intentar recrear una recepta d’infància no és només una qüestió de gust.

És una manera de connectar dues etapes:
la de quan menjàvem sense pensar-hi massa, i la d’ara, en què busquem sentir-nos bé amb el que mengem perquè les hormones ens fan ballar una mica.

I potser aquí està la gràcia: no cal triar entre una cosa o l’altra.

No són exactament com aquella coca de iogurt i llimona. Però s’hi acosten prou perquè, en el primer mos, alguna cosa et resulti familiar. I alhora, tenen sentit avui.

Potser això és el millor que podem fer amb les receptes de sempre:
no copiar-les… sinó entendre-les i adaptar-les.

 

Bon cap de setmana dolces...